Csak a Master

Csak a Master

description Rovat: Költöztetés
person Szerző: Kiss Dávid
today Publikálva: 2025-04-05 19:00:15

Az emberi munkát követően a költöztetések legfontosabb eleme a szállító jármű. Ahány fuvarozó vagy fuvarozással foglalkozó vállalat, annyi kedvenc és annyi meggyőződés, de egy dolog biztos: a prominens cégek és a legjobb sofőrök mind nagyon kényesek a teherautóikra. 

Mi a 3.5 tonnás kategóriában a Mercedes Sprinter-től kezdve, a Fiat Ducato-n át, az Iveco Daily-ig kipróbáltuk már az összes létező típust és mindent összevetve a Renault Master mellett tettük le a voksunkat. Több, mint 1 millió kilométert futottak alattunk városi és országúti körülmények között, és még egyszer sem hagytak minket cserben. 

Természetesen nincsenek túlzott illúzióink, mert ami meghibásodhat, az előbb-utóbb meg is fog hibásodni, viszont a kilométeróráink állásai magukért beszélnek, fődarab hibánk pedig még sosem volt.

HONNAN AZ ELKÖTELEZŐDÉS? 

Gyerekkoromban édesapám spanyol import élelmiszerek (olivaolaj, olivabogyó, tészták) magyarországi terítésével foglalkozott. A szállítások lebonyolításáért volt felelős logisztikai vezető munkakörben, a cégük választása pedig a francia gyártó furgonjaira esett és az akkoriban legújabb, 2-es Masterek első változataival járták az országot komolyabb meghibásodások nélkül. Valószínűleg innen indulhatott ez a szerelmünk. 

Továbbá jó néhány fuvarozót ismerek, akik a mai napig Masterekkel dolgoznak. Ráadásul egyiküket személyesen is ismerem, lévén, hogy általános iskolai osztálytársak voltunk. Ő a legrégebbi, 1-es, “kockával” vállal költöztetéseket, a teherautója pedig nem sűrűn találkozik szerelővel. Ezt a szintű megbízhatóságot tapasztalva eszünkbe se jutott más gyártó palettáján nézelődni.

A számunkra megfelelő teherautó kiválasztását egyéni preferenciák szerint kell megtenni, amelynek az első motívuma a meghajtott tengely kiválasztása. Az Iveco, a Ford, a Volkswagen és a Mercedes teherautók alapvetően hátsókerékhajtásúak, míg a Renault, a Citroen, a Peugeot és a Fiat  elsőkerékhajtású járműveket gyárt. Fontos megjegyezni, hogy a Masterből is létezik hátsókerékhajtású változat a 4.5 tonnás kategóriában, ezeknek a hátsó tengelye már ikerkerekekkel van szerelve a megnövekedett terhelhetőség miatt, illetve a legtöbb gyártó már összkerekes opciót is kínál az új modellekre.

Mi az elsőkerékhajtás mellett döntöttünk, mert tapasztalataink szerint télen a hátsókerékhajtású, rakatlan teherautókkal elképesztően nehéz a közlekedés. Viszont fontos tudni, hogy az elsőkerékhajtásnak is vannak hátrányai. Sajnos rakottan, meredek emelkedőkön nem szeretnek tolatni ezek a típusok. Némi lendülettel szoktuk megoldani az ilyen szituációkat, de szűk helyeken ez nem mindig könnyű feladat ilyen méretű teherautókkal.

Villám Költöztetés Renault Master 2

KETTES

A legelső teherautónk a 2-es széria ráncfelvarrott (facelift) változata platós, ponyvás kivitelben. Ez az autó a mai napig szolgálatot teljesít, a  kilométer mutatója jelenleg 850.000 km-en áll. Ettől a számtól a legtöbben megijednének, de mi még egy Budapest - Párizs fuvart is bátran elvállalnánk vele, ha éppen ilyen viszonylatban keresnének fel minket nemzetközi költöztetésre, és minden másik teherautónk foglalt lenne. 

Biztosítási szempontból természetesen az újabb modellekkel járunk külföldre. Sajnos a 10 év feletti járművekre Assistance szolgáltatást, de akár már Casco-t is igen nehézkes kötni. A legtöbb magyarországi biztosító nem vállalja be a korból adódó kockázatot, annak ellenére, hogy a régebbi típusok jóval minőségibb anyagokból készültek, és az alkatrészek méretezése is sokkal komolyabb, mint a mai típusoké.

A megbízhatóságon túl a másik fontos tényező, amiért szeretjük ezt az öreg harcost, az a fogyasztása. 2010 környékén a gyártók fókusza még nem a környezetvédelmi normáknak történő megfelelésen és a motorok kihegyezésén volt.  Ennek köszönhetően a 2.500 köbcentis motor normál üzem mellett 10 literes átagfogyasztással üzemel még ponyvás felépítménnyel is, szemben a modernebb motorok 12-17 literes felhasználásával. Elgondolkodtató, hogy melyik üzemeltetési mód óvja jobban az egészségünket és a bolygót?! Mindenki döntse el maga, hogy hosszútávon mivel járhatunk jobban.

Mivel ez a teherautónk a mai napig rengeteg tonna ingóságot szállít, többször is elgondolkodtam rajta, hogy a régi teherautókkal történő megjelenés milyen hatást válthat ki az ajánlatkérőinkből és a megrendelőinkből.  Sokat beszélgettem erről a régebbi ügyfeleinkkel és egyértelműen azt a visszajelzést kaptam, hogy azért, mert egy autó régi, az még nem jelenti azt, hogy rossz vagy komolytalan lenne. Ha a teherautó tisztességesen karban van tartva, akkor valójában a megbízhatóságot, a hűséget és az odafigyelést szimbolizálja. Nem mellesleg a gazdája gondosságát is tükrözi.


Facelift:  A facelift egy ráncfelvarrást jelent, ami az autók külső megjelenését, a fényszórók, tükrök, lökhárítók, hűtőrácsok formáját, vagy a karosszériaelemek kisebb-nagyobb megváltoztatását, újratervezését jelenti az alap forma megtartása mellett. 


HÁRMAS

A régi modell megbízhatóságából kiindulva, továbbra is maradtunk a gyémánt emblémánál. Az újabb és kerekebb 3-as széria beszerzésével folytattuk a flotta bővítését. Az egyik ilyen teherautónk már 660.000 km felett jár, szintén komolyabb meghibásodás nélkül. A legutóbbi műszakivizsga alkalmával a vizsgabiztos felkiabált a vizsgálóaknából: “Ez valami új autó?”.  A Master hibátlan alvázát akarta ezzel dícsérni. Később a kilométerórára tekintve nem akarta elhinni a számot, amit látott.

A környezetvédelmi beosorlás javítása végett a gyártó többek között 2.3 literesre csökkentette a motortérfogatot, amelyhez esetünkben 160 lóerő társul. Ennek köszönhetően az autópályázás jóval élvezhetőbb lett, cserébe viszont az átlagfogyasztás használattól függően akár 2-5 literrel is magasabb lehet. Erre szokták mondani, hogy a kényelemnek ára van.

Ezekkel a típusokkal alapvetően vidékre és külföldre járunk, így hálófülkével és állófűtéssel is fel vannak szerelve. A hotelben alvást természetesen nem helyettesíti a hálókabin, de egy hosszabb út során megfelelően kiegészíti a szállodai pihenést. Továbbá nagyon megnyugtató érzés tud lenni, hogy fáradtabb pillanataiban az ember bármikor meg tud állni egy fél-egy órás sziesztára, amely rövidke pihenés akár az egész hátralévő napját is jobbá tudja tenni, nem mellesleg jelentősen növelheti a vezetés biztonságát.

Tapasztalataim alapján ez az egyik legjobban sikerült Master. Tökéletesen ötvözi a régebbi típusok megbízhatóságot jelentő paramétereit a modern személyautók kényelmével. Ebben már sokkal nagyobb az utazótér a sofőrnek és a rakodóknak egyaránt a korábbi változatokhoz képest. Az autó elektromos szervója és a jobb fordulóköre jelentősen megkönnyíti a manőverezéseket. A tempomat, a le- és felhajtható ülések és a bluetooth kihangosító pedig mind olyan kényelmi funkciók, amelyek sokkal élvezhetőbbé teszik a mindennapi munkavégzést.

Villám Költöztetés Renault Master 3

NÉGYES

Kristóf barátomnak köszönhetően lehetőségünk nyílt kipróbálni a legújabb Mastert. Létezik belőle teljesen elektromos változat is, de a 2000-es dízel változattal érkezett, amit nem is bántunk, mert sajnos az elektromos változatba történő hipotetikus beruházásunk megtérülési ideje a végtelenhez tart. Habár nagyon szeretnénk az első olyan magyarországi költöztető cég lenni, amely elektromos teherautókkal vállal megbízásokat, sajnos egyelőre ez továbbra sem reális opció számunkra.

Az autó vizsgálatát meglepő módon nem a raktérrel kezdtük, hanem a fülkével. Külföldi megbízások esetén szó szerint itt élünk, így ennek a felfedezése izgatott a legjobban minket. 2025-ben már nem lepett meg, hogy a puritán teherautó belsőhöz szokott szemeinket egy modern, személyautó-szerű belső fogadta az ajtó kinyitását követően. Viszont fontos észrevételünk, hogy az új Master ajtajai rendkívül nagyra (szélesre) sikerültek, ami azt gondolom, hogy esetünkben komoly problémákat okozhat a megállások alkalmával, mert jellemzően olyan szűk helyekre szoktunk beállni, amelyeknél az ajtók kinyitására is alig van hely, és ezen a helyzeten a kb. 15 centiméterrel hosszabb ajtók biztosan nem fognak segíteni.

A fülke kialakítása tökéletes. Már a 3-as típusnál is megugrották a 2-esben érzékelhető klausztrofób érzést. A rakodók és a sofőr is kényelmesen el tudja helyezni az üdítősüvegét, a kávéstermoszát vagy a poharát. Jut hely a napszemüvegeknek és a telefonoknak is (vezetéknélküli töltési opcióval). Azt gondolom, hogy a kategória továbbra sem 3 fő utazására lett kitalálva, de belföldi viszonylatban, nem kirívóan megtermett rakodókkal ez az autó már egész kényelmes lehet.

Kristóf nálam egy jóval részletesebb és szakmaibb tesztet készített az autóról, amely a következő linken olvasható: https://totalcar.hu/tesztek/2025/03/08/renault-master-blue-dci-150-l3h2-2025-furgon-dobozos-teszt/ 

Villám Költöztetés teherautók oldalról2

AZ AUTÓ LELKE

Mindent összevetve a számunkra megfelelő típus kiválasztásán túl a legfontosabb dolog az autó tisztelete. Régen a több tucat teherautóval rendelkező cégek mind garázsmestert foglalkoztattak, akinek a feladata az autók karbantartása volt. A sofőrök ezeknek a személyeknek tartoztak beszámolási kötelezettséggel a vélt vagy esetleges meghibásodásokról, illetve a tapasztalt, hibára utaló hangokról és jelenségekről. Sajnos a mai világban már a legtöbb flottának nincs igazi gazdája. 

Szerintünk az autó lelkének a kialakulása négy dolgon múlik. Az első a megfelelő sofőr alkalmazása, amely pilóta érzékeli a járműve határait, így nem hajtja azt túl. Tiszteli és ápolja, azaz úgy viseli gondját, mintha a sajátja lenne. Tapasztalataink szerint ez több sofőrös üzemeltetés mellett nehézségekbe ütközhet és konfliktusokhoz vezethet a munkatársak között, ezért törekszünk az egy sofőrös használatra. Ennek köszönhetően a vezető saját ízlése szerint rendezheti be az autóját, amit így jobban magáénak érezhet. 

A második és a harmadik ilyen szempont a megfelelő üzemanyag használata és a rövid időközönként történő olaj- és szűrőcsere. Mi mindig egy bizonyos benzinkúton tankolunk és ragaszkodunk a prémium üzemanyag használatához. Az olajcsere tekintetében 8.000 kilométerenként motorolaj- és szűrőcserét irányzunk elő, így legrosszabb esetben sem futnak az autóink silány viszkozitású olajjal 1-2 ezer kilométernél többet. A gyári előírásokat (40.000 km-es olajcsere intervallumok) pedig el kell felejteni. A motor lelke a megfelelő kenés, ami 30.000 kilométert futott olajokkal nem biztosítható. 

Végül, de nem utolsó sorban a megfelelő gumiabroncsok kiválasztására és használatára is kellő figyelmet szükséges fordítanunk. A régi IFA-s idők már elmúltak, akkoriban akár 10 évig is eljártak kopottabbnál kopottabb gumikkal a közlekedésben résztvevők. Ellenben a forgalom ritmusa rendkívüli módon felgyorsult, egyre több a résztvevő és ezért nagyon megemelkedett a hibák és a balesetek száma is. 10 centiméterrel rövidebb féktávon pedig akár emberéletek is múlhatnak, így mi mindig az évszaknak megfelelő, prémium gumiabroncsokat használunk. Ezeknek a kiválasztásában, tárolásában, cseréjében és javításában pedig a SPOT Mobil Gumiszervíz áll rendelkezésünkre.

Reményeim szerint a magyarországi gazdasági környezet és a dízel autókat kiváltó alternatívákban rejlő lehetőségek is hamarosan fejlődni fognak, így rövid időn belül mi is egy újabb megbízható és korszerű járművet köszönthetünk a flottánkban.

Villám Költöztetés teherautók oldalról

Csak a Master
2025.04.05

Csak a Master

description Költöztetés

A költöztetések legfontosabb eleme az emberi munkát követően a szállító jármű. Mi a 3.5 tonnás kategóriában a Mercedes Sprintertől kezdve, a Fiat Ducato-n át, az Iveco Daily-ig kipróbáltuk már az összes létező típust és mindent összevetve a Renault Master mellett tettük le a voksunkat. Ez a bejegyzés pedig ennek a szerelemnek a bemutatásáról fog szólni.

Tovább olvasom

Szakmánk a költöztetés
2025.03.14

Szakmánk a költöztetés

description Költöztetés

Cégünk megalapításának 10. évfordulóján úgy döntöttem, hogy egy hiánypótló szakmai blogot indítok a szakmásítás irányába történő elmozdulás érdekében. Az első irományom a cégünk megalapításáról, a megelőző és a kezdeti időszakról fog szólni, illetve arról, hogyan és milyen örömök, illetve nehézségek mellett jutottunk el 2025-ig.

Tovább olvasom

További szolgáltatásaink

Csomagolás

Könnyítse meg költözését azzal, hogy kollégáinkra bízza a csomagolás minden kellemetlenségét és időigényességét!

Páncélszekrény szállítás

Páncélszekrény szállítás esetén biztos lehet benne, hogy kollégáink vigyáznak értékeire.

Lomtalanítás

Mindenkinek eljön egyszer az életében a lomtalanítás, kollégáink pedig ebben is állnak rendelkezésére.

Kapcsolat

Néhány perc alatt egyszerűen megrendelheti bármely szolgáltatásunkat,
legyen az komplett, door-to-door költöztetés vagy egyetlen szekrényre vonatkozó bútor szállítás, lomtalanítás, esetleg alkalmi fuvarozás.
Lépjen kapcsolatba velünk a lenti űrlap segítségével!

Személyes adatok:
Dátum és helyszínek:
Csomagok mennyisége:
Lift:
Üzenet:
Kód
Nem olvasható a kép? Kattintson ide!
Raktározás, raktár bérlés

Villám Store raktározás

További információk
Raktározás, raktár bérlés

Villám Store raktározás

További információk